Od początku tzw. kryzysu ukraińskiego USA dostarczają siłom zbrojnym i straży granicznej Ukrainy wyposażenie wojskowe. Poniżej zebrano informacje na temat planowanych i zrealizowanych już dostaw sprzętu, a także jego wartości.
Dostawy sprzętu wojskowego rozpoczęły się w marcu 2014 r., czyli zaraz po wybuchu tzw. kryzysu ukraińskiego. Do końca 2014 r., zapowiadane dostawy ekwipunku dla Ukrainy opiewały na 118 mln USD. Pod koniec 2015 r. łączna wartość zapowiedzianej pomocy w postaci sprzętu wojskowego (licząc od marca 2014 r.) wyniosła natomiast 265 mln USD, o czym doniosła ambasada USA na Ukrainie w listopadzie 2015 r.
Wśród dostarczonego sprzętu znajdowało się m. in.: wyposażenie dla żołnierzy (kamizelki kuloodporne, karimaty, radia, zestawy pierwszej pomocy), drony, samochody (np. High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle, HMMWV, wielozadaniowe pojazdy kołowe o wysokiej mobilności) oraz radary artyleryjskie.
W tabeli poniżej zebrano dane dotyczące dostaw sprzętu wojskowego USA na Ukrainę (o innej formie pomocy pisaliśmy tutaj). Zebrane informacje oparte są o analizę oficjalnych oświadczeń Departamentu Obrony (Department of Defense, DoD), Stanu (Department of State, DoS) i Urzędu Białego Domu (White House Office), a także doniesień prasowych.
Oficjalnie publikowane przez władze USA komunikaty przedstawiały jedynie rodzaj ekwipunku, jaki został lub zostanie wysłany (bez podawania ilości) oraz jego wartość pieniężną. Niektóre oświadczenia przytaczały bardziej szczegółowe dane, mówiące o tym za jaką cenę zostanie dostarczone wyposażenie w danym miesiącu. W większości przypadków, ogłoszenie nowej dostawy było podawane wraz z łączną wartością pomocy udzielonej Ukrainie przez Stany Zjednoczone od marca 2014 r. Poniższe dane nie przedstawiają zaś informacji o liczbie dostarczonego wyposażenia, bo takich danych oficjalnie nie udostępniono.
Komunikaty władz państwowych USA zwykle nie rozróżniały dla kogo przeznaczony jest dany typ sprzętu wojskowego (siły zbrojne czy straż graniczna). Jedynie w czerwcu 2014 r. wprowadzone zostało rozróżnienie na dostawy dla Sił Zbrojnych Ukrainy oraz Państwowej Straży Granicznej Ukrainy (PSG).
Należy także zwrócić uwagę na dwa typy informacji o dostawach ekwipunku, które zostały udostępnione przez władze Stanów Zjednoczonych. Część komunikatów podsumowywała dane o dostarczonym już wyposażeniu wojskowym. Inne z kolei dotyczyły sprzętu, który miał zostać wysłany, bez podania konkretnej daty dostarczenia. W związku z tym w tabeli zawarto łącznie informacje o przekazanym ekwipunku, bez uwzględniania daty jego rzeczywistego doręczenia.
Niemniej jednak, oficjalne komunikaty władz USA bywały nieprecyzyjne lub niekompletne. W niektórych miesiącach nie informowano co zostanie dostarczone ukraińskim żołnierzom lub straży granicznej. Przez to w tabeli mogły zostać powtórzone w niektórych miejscach typy ekwipunku wojskowego, które zostały ogłoszone do dostarczenia np. miesiąc wcześniej.
Pojawiały się także rozbieżności co do ogólnej wartości pieniężnej dostarczonego sprzętu od początku konfliktu lub dostawy w danym miesiącu. Rozdźwięk ten mógł zostać spowodowany zmianą pomiędzy zadeklarowaną wartością ogłoszonego do nadesłania ekwipunku, a rzeczywistą dostawą lub też zmianą w samym dostarczonym sprzęcie.
Kwoty podane w kwadratowych nawiasach w tabeli pochodzą z własnych wyliczeń autora.
Data komunikatu | Ogłoszony lub już dostarczony typ sprzętu wojskowego | Koszt danej partii dostaw | Koszt ogółem wszystkich partii dostaw |
---|---|---|---|
marzec 2014[1] | posiłki gotowe do spożycia (Meals Ready to Eat, MRE) | 3 mln USD | 3 mln USD |
kwiecień 2014[2] | · przenośne radia, · kaski, · karimaty, · urządzenia do czyszczenia wody, · sprzęt do rozbrajania bomb, · środki medyczne, · małe generatory prądu, · ręczne pompy paliwowe, | [15 mln USD] | 18 mln USD |
maj 2014[3] | · przenośne radia, · kaski, · karimaty, · urządzenia do czyszczenia wody, · sprzęt do rozbrajania bomb, · środki medyczne, · małe generatory prądu, · ręczne pompy paliwowe, · druty kolczaste, · koła zapasowe, · lornetki | brak danych | b. d. |
czerwiec 2014[4] | · zestawy pierwszej pomocy, dla Sił Zbrojnych Ukrainy: · kamizelki, · noktowizory, · dodatkowy sprzęt do komunikacji, dla Państwowej Straży Granicznej Ukrainy: · ubrania, · namioty, · małe generatory prądu, · ręczne pompy paliwowe, · urządzenia inżynieryjne, · sprzęt do komunikacji, · pojazdy, · nieśmiercionośny sprzęt taktyczny, · mundury, · kamery termowizyjne, · filtry paliwa, · druty kolczaste, · latarki, · śpiwory, · system do zabezpieczenia granic (ang. Perimeter Alarm System), · pompy paliwowe, · akumulatory do pojazdów, · koła zapasowe, · lornetki, · koparki, · chłodnie do przechowywania jedzenia, · ciężarówki, · sprzęt do łączności, · kuchenki polowe | b. d. | Ponad 23 mln USD, w tym 7 mln USD dla Państwowej Straży Granicznej Ukrainy. |
sierpień 2014[5] | trening i wyposażenie czterech kompanii i jednego dowództwa Gwardii Narodowej Ukrainy (ćwiczenia “Nieustraszony obrońca”) | 19 mln USD [ z czego tylko część przeznaczona na sprzęt wojskowy] | 52 mln USD |
wrzesień 2014[6] | · kamizelki, · hełmy, · pojazdy, · noktowizory, · gogle termowizyjne, · ciężki sprzęt inżynieryjny, · zaawansowane radia do łączności, · łodzie patrolowe, · namioty, · racje żywnościowe, · radary do wykrywania ataków moździerzowych, · mundury | 46 mln USD | [116 mln USD] |
listopad 2014[7] | · kamizelki, · hełmy, · pojazdy, · noktowizory, · gogle termowizyjne, · ciężki sprzęt inżynieryjny, · zaawansowane radia do łączności, · łodzie patrolowe, · namioty, · racje żywnościowe, · radary do wykrywania ataków moździerzowych, · mundury, · radary artyleryjskie | 2 mln USD | 118 mln USD |
styczeń 2015[8] | samochody typu KOZAK | wliczony w koszt dostawy z listopada 2014 r. | jak wyżej |
marzec 2015[9] | · radia i urządzenia do zabezpieczenia łączności, · samoloty bezzałogowe (drony), · radary do wykrywania pocisków z moździerzy, · zestawy pierwszej pomocy | 75 mln USD | 193 mln USD |
czerwiec 2015[10] | b.d. | b. d. [6 mln USD] | 199 mln USD |
lipiec 2015[11] | b.d. | b. d. [45 mln USD] | 244 mln USD |
sierpień 2015[12] | szpitale polowe dla żołnierzy | 7,6 mln USD | b. d. |
wrzesień 2015[13] | drony RQ-11B | 10 mln USD | b. d. |
listopad 2015[14] | radary AN/TPQ-36 Firefinder | 20 mln USD | 265 mln USD |
[1] Marzec 2014 r. – Broszura informacyjna (Factsheet) wydana przez Biuro Prasowe Departamentu Stanu.
[2] Kwiecień 2014 r. – Broszura informacyjna Urzędu Białego Domu.
[3] Maj 2014 r. – Informacja z Biura Prasowego Departamentu Obrony USA.
[4] Czerwiec 2014 r.:
– Broszura informacyjna Urzędu Białego Domu,
– Oświadczenie prasowe Ambasady USA na Ukrainie.
[5] Sierpień 2014 r.:
– Raport Służby Badawczej Kongresu (Congressional Research Service),
– Broszura informacyjna Urzędu Białego Domu.
[6] Wrzesień 2014 r. – Broszura informacyjna Urzędu Białego Domu.
[7] Listopad 2014 r.:
– Broszura informacyjna Urzędu Białego Domu,
– Informacja prasowa DoD.
[8] Styczeń 2015 r. – Oświadczenie Ambasady USA na Ukrainie.
[9] Marzec 2015 r. – Konferencja prasowa z udziałem sekretarza prasowego Białego Domu Josha Earnesta.
[10] Czerwiec 2015 r. – Oświadczenie Aliny L. Romanowski, koordynatorki pomocy USA dla Europy i Eurazji.
[11] Lipiec 2015 r. – Konferencja prasowa z udziałem zastępcy rzecznika prasowego Departamentu Stanu Marka C. Tonera.
[12] Sierpień 2015 r. – Oświadczenie Ambasady USA na Ukrainie.
[13] Wrzesień 2015 r.:
– Lista kontraktów zawartych przez Departament Obrony.
– Infografika opublikowana przez ambasadora USA na Ukrainie Geoffreya Pyatta.
[14] Listopad 2015 r. – Oświadczenie Ambasady USA na Ukrainie.